Wednesday, March 4, 2009

Hepikan diri

Adakah Anda merasa hidup Anda sekarang ini susah? Dibelenggu masalah kewangan meruncing dan masalah bagai tak pernah surut, satu persatu muncul dalam hidup Anda?
Kita perlu sedar, sesusah susah kita, ada orang yang hidupnya lebih susah hidupnya dari hidup kita. Jadi, perlu bersyukur, sekurang-kurangnya hidup kita tak sesusah mereka. Masih ada peluang untuk kita membina kegembiraan saat demi saat.
Bila Anda dah mencapai kesenangan hidup, sedarlah ada orang yang hidupnya lebih senang daripada Anda, pencapaiannya lebih tinggi daripada Anda. Jangan pernah berhenti memajukan diri, selepas itu bantu orang lain memajukan diri mereka pula.
Hidup ini ibarat bulatan.
Bentuknya bulat dan akan sentiasa seimbang sepanjang masa, dari kiri ke kanan, tak ada lebar di sebelah kiri atau bengkok di sebelah kanan. Anda kena terima hakikat, hidup kita kena seimbang, kena bulat. Orang putih kata, kena “be syncronised”.
Susah kita tak akan pernah berpanjangan, kerana ia akan berganti dengan senang. Mungkin sekarang Anda
merasa tertekan, tetapi gembirakanlah hati kerana ada sesuatu yang benar-benar menggembirakan anda sedang menanti, cuma menunggu masa untuk tekanan yang melanda hidup anda habis tempohnya.
Hidup kita dibentuk oleh fikiran kita. Jadi, jangan berhenti expect happines from your own life!
Apa yang kita percayai, apa yang kita selalu fikirkan, itulah yang akan jadi. Fikiran, perkataan, perbuatan dan bisikan hati kita adalah ayat-ayat DOA dalam diam.
Jadi, berhati-hati dengan apa yang Anda sedang doakan. Mana tahu, Anda mendoakan supaya yang negatif didatangkan dalam hidup Anda melalui emosi-emosi negatif yang Anda fikirkan berulang-ulang. Kawal apa yang Anda di fikiran Anda.

No comments:

Post a Comment